Zdjęcie0835  Zdjęcie0830

Prawie każdy z nas ma na swoim koncie niejedną wywrotkę i wie ile czasu i funduszy trzeba zainwestować, aby doprowadzić motocykl do stanu używalności. Niestety części do najtańszych nie należą, a jeśli ktoś nie potrafi samodzielnie dokonać naprawy, musi także doliczyć koszty serwisowania. Aby ustrzec się tych przykrych konsekwencji upadku oraz aby czuć się pewniej psychicznie na motocyklu (nie bać się przewrotki) proponuję kilka opcji zabezpieczenia swojego jednośladu.

Zabezpieczenia górnej części motocykla, czyli kierownicy i osprzętu:

  • Handbary

Stanowią osłonę dłoni ( najczęściej wykonaną z tworzywa, bardzo lekką ), która montowana jest na końcach kierownicy, tuż nad manetką. Ich głównym zadaniem jest ochrona klamek motocykla przed połamaniem podczas upadku. Pomagają także zmniejszyć uszkodzenia samej kierownicy, która często ulega wygięciu w trakcie wywrotki. Handbary zapewniają także komfort kierowcy, chroniąc jego dłonie przed wiatrem, zimnem oraz deszczem. Niestety na dłuższych trasach lub podczas jazdy w upalne dni, ograniczają wentylacje rękawicy. Handbary zajmują sporo miejsca i często montaż ich generuje konieczność zainstalowania mniejszych klamek. Pomimo wszystko warto zaopatrzyć się w ten rodzaj zabezpieczenia, dzięki czemu widmo wygiętej kiery, czy połamanych klamek nie będzie utrudniać nam czerpania przyjemności z jazdy. Sama cena jaka wiąże się z kupnem i montażem w. w. części jest bardzo przystępna.

  • Ciężarki kierownicy

Montowane są na końcach kierownicy. Ich główną funkcją jest niwelowanie drgań, pochodzących z silnika. Można potraktować je jako crashpady dla dłoni kierowcy. Na rynku motocyklowym pojawiają się także opinie, jakoby to ciężarki miały także pełnić rolę stabilizatora kierownicy podczas jazdy po nierównościach. Dodatkowe obciążenie ma przynieść pozytywny skutek , gdy motocykl wpada w shimmy. W praktyce skuteczność takiego rozwiązania jest jednak niewielka. Lepiej zaopatrzyć się w porządny amortyzator skrętu, a ciężarki będą wówczas dodatkiem. Jeśli decydujemy się już na taki rodzaj zabezpieczenia, warto kupić te wykonane z solidnych stopów metalu. Ciężarki aluminiowe lub z tworzyw sztucznych, zdecydowanie nie spełniają swoich podstawowych funkcji. Sam montaż, to kwestia kliku minut .

Zabezpieczenia dolnej i środkowej części motocykla:

  • Crashpady

Większość motocyklistów decyduje się na ten rodzaj zabezpieczenia maszyny. Producenci oferują całą gamę ,, grzybków” w różnych wzorach i kolorach, wybierać więc można do woli. Dobrze dobrane, idealnie wkomponują się w linię motocykla. Najczęściej crashpady wykonane są z pewnego gatunku nylonu lub derlinu, choć wachlarz tworzyw przeznaczonych na crashpady jest bardzo szeroki. Ważne, aby wzmocnione były stalową lub aluminiową wkładką. Montaż jest dość prosty i nie wymaga specjalnych umiejętności. Możemy zainstalować je z wykorzystaniem śrub silnika ( czasami wiąże się to z ingerencją w plastiki ). Inną możliwością jest montaż grzybków za pomocą specjalnych adapterów . Najbardziej popularnym rozwiązaniem jest jednak montaż bezpośrednio do ramy w punktach mocowania silnika za pośrednictwem długich śrub o określonej twardości. Niestety czasami przy upadku podczas jazdy z dużą prędkością, może dojśc do urwania gwintu śrub mocujących, a nawet do wygięcia ramy w motocyklu czy też uszkodzenia bloku silnika.

  • Klatka

Jest to dodatkowy stelaż z giętych lub spawanych rur, który niewątpliwie stanowi solidne zabezpieczenie motocykla, ochraniając prawie całą maszynę. Niestety klatka ogranicza prześwit i obciąża motocykl, ze względu na spora masę. Jej wykonanie wiąże się także ze sporymi kosztami.

  • Ślizgacze

Takie elementy zabezpieczenia zastosować możemy zarówno przy przednim kole, jak i na tylnym wahaczu. Z tyłu ochraniają zaciski hamulcowe, nakrętki osi oraz samą powierzchnię wahacza.

  • Gmole

Najprościej mówiąc to stelaż przytwierdzony do ramy, który ( o ile jest profesjonalnie zaprojektowany ) ochrania silnik, zbiornik, ogon, tłumik, chłodnicę, nie ograniczając jednocześnie prześwitu. Są one dobrym rozwiązaniem dla początkujących motocyklistów, których sprzęty częściej doznają kontaktu z podłożem nie tylko za pośrednictwem dwóch kół . Wprawni kierowcy również powinni się w takie zaopatrzyć, co pozwoli bez obaw ćwiczyć i doszkalać się w jeździe. Generalnie gmole pełnią funkcję zbliżoną do dobrej jakości crashpadów, a koszt zabezpieczenia może być znacznie tańszy. Są najczęściej stosowaną formą ochrony motocykla, jednak trzeba stwierdzić, ze poszerzają jego obrys.

Zabezpieczenia tylnej części motocykla- ,, ogona” :

  • Crashpady tylne

Charakterystyka podobnie jak już wyżej opisane crashpady. Ich główną funkcją jest jednak ochrona tłumika oraz „ogona” motocykla.

  • Pegi

Ogólnie są to metalowe rolki mocowane w miejsce podnóżków pasażera, na których stawia się stopy podczas wykonywania tricków motocyklowych. Pod względem dodatkowych funkcjonalności, chronią motocykl podczas upadku analogicznie do crashpadów. Przy poważniejszym uderzeniu, mogą przyczynić się do zniszczenia stelaża tylnego. Niestety wyposażenie maszyny w pegi wiąże się z niemałym kosztem…..

Mamy nadzieję, że tekst ten usystematyzował nieco Waszą wiedzę na temat zabezpieczeń dostępnych na dzisiejszym rynku motocyklowym. Może warto wyposażyć w ten sposób swoją maszynę? Sama świadomość, że przy ewentualnym upadku nie uszkodzimy sprzęta, pozwoli osobom początkującym na bardziej pewną i dynamiczną jazdę, a także płynniejsze przechodzenie przez kolejne etapy doszkalania się. Z kolei doświadczeni jeźdźcy będą mogli bez obaw pogłębiać nabyte już umiejętności .